För nystartade företag eller företag under tillväxt kan ekonomiska begränsningar innebära att det är svårt att erbjuda anställda eller uppdragstagare den ersättning de förtjänar, eller den nivå av ersättning företaget skulle vilja ge för att rekrytera och behålla viktiga nyckelpersoner. För att möta detta behov har incitamentsprogram blivit en vanlig lösning. Genom att erbjuda nyckelpersoner andelar i företaget, eller i ett annat företag inom koncernen, kan incitament för att motivera till långsiktigt engagemang och goda resultat skapas.
Incitamentsprogram kan ta många former och behöver inte alltid vara kopplade till förvärv av aktier. Vanliga exempel på incitament inkluderar:
Incitamentsprogram kan riktas till nyckelpersoner i Sverige och internationellt. Vidare kan ett företag kan ha flera aktiva incitamentsprogram samtidigt och eller villkora ett incitamentsprogram med s.k. vesting – en intjäningsperiod som innebär att nyckelpersonerna måste vara kvar i företaget under en viss tid för att kunna utnyttja sina incitament.
När ett företag överväger att införa ett incitamentsprogram är det viktigt att förstå de skattemässiga konsekvenserna, både för företaget och nyckelpersonerna. Skattereglerna för incitamentsprogram är komplexa och kan variera beroende på programtyp och individuella förutsättningar.
Våra jurister hjälper er gärna med:
Oavsett om ni vill skräddarsy ett incitamentsprogram eller behöver hjälp med upprättandet av dokumentation eller praktisk hantering för registrering eller deklarering, är ni välkomna att kontakta oss.